maanantai 22. syyskuuta 2008

Kotikulmien ravintolaelämyksiä

Tänä iltana aloitin tutustumisen alueeni ravintoloihin. Niitä oli minulle jo kehuttu. Muutamassa olin poikennut kurkistamassa, lähinnä rantaa olevassa Giorgiossa jo käynytkin. Giorgio mainostaa olevansa Global Cuisine ja tarjoaa ruokamatkaa maailmalle. Vegecannellonit jo kokeilin - intialaista ruokaa ei jaksa koko ajan sillä haasteena on hahmottaa etukäteen mitä mikin ruokalaji pitää sisällään ja erityisesti tymäkkyyden aste eli chilien määrä on aina arvoitus. Tänään kävin kakkukaupan yläkerrassa olevassa Clay Ovenissa, joka oli aivan ihastuttava paikka. Niin siistiä ja nätisti sisustettua ravintolaa en olisi uskonut tältä kulmakunnalta löytyvän. Ruoka, jugurtissa ja limessä marinoitu kana sekä pinaattisessa hunnussa lämmitettu paneer-juusto tuoreen naanin kanssa olivat aivan upeita - ja hintaa illalliselle tuli seitsemisen euroa. Jotenkin hurskas aikeeni kokata itse alkaa hiipua jo näin kolmannella viikolla... Varmaan laitan itsekin ruokaa voidakseni paremmin hallita syömistäni, mutta noilla ravintolahinnoilla ei hellan ääri työpäivän jälkeen juuri houkuttele. - Syömisen ja juomisen hinta on ihan toinen, kun menee viiden tähden hotelliin: siellä illallisbuffeet maksaa helposti 20 euroa ja koska alkoholilla on melkoinen ylellisyysvero, niin lasillinen intialaista chardonnayta voi maksaa 7 euroa. Tästä voisi tehdä hätäisen johtopäätöksen, että raitis elämä toteutuu ilman suurempaa vaivannäköä: viinilasillista ei tavallisessa ravintolassa saa edes rahalla! -

Jossain vaiheessa aion mennä eteläintialaiseen "kokkikouluun": mausteet ja niiden hallinta ovat avainsana täkäläiseen makumaailmaan ja haluan opetella niiden saloja. Oma uunissa vihannesten kanssa hauduttamani kanaparka lime- ja korianterimarinaadissa muutaman Virgino-tipan kera on jotenkin valjunoloinen...

Yhtälailla olen nyt alkanut kiinnittää syömisessä ja valinnoissa huomiota Auyrvedan eli vanhan intialaisen holistisen lääketieteen (tai elämäntieteen) oppeihin: minut jo keväällä Keralan reissulla luokiteltiin ns. Pitha -tyypiksi eli "all fire" - sitähän minä olen astrologisestikin. Eli minun pitäisi syödä kaikenlaisia viilentäviä ruokia koska olen itse niin kuuma=). Maito, jäätelö, vihreälehtiset vihannekset, monet hedelmät ovat minun ruokiani. Sen sijaan minun pitäisi välttää happamia ja karvaita makuja (jukurtti, etikka, mausteiset ruoat yleensä) sekä myös punaista lihaa ja kananmunaa. Viljatuotteet ovat niinikään hyväksi. Jännittävää on, että monen "kielletyn" kohdalla olen luonnostani kokenut jonkinlaista luotaantyötävyyttä, eli ehkä kroppa oivaltaa jotain. Jotenkin ayurvedan tavoite saada ihminen elämään tasapainossa ja välttämään sairastumista vetoaa minuun: aion tämän kummallisen, raskaan, kiehtovan päivittäisen elämän lomassa antaa itselleni aikaa: ehkäpä Intia voi jopa parantaa.

Ei kommentteja: