sunnuntai 1. marraskuuta 2009

Sillanrakennus

Kauniit tummanruskeat silmät katsoivat minua kiinteästi. Yritin hengittää tasaisesti ja luottaa mieheen silmäparin takana. Hän tuli lähemmäksi ja kosketti huuliani. - Minä rentouduin ja avasin suuni: olin päättänyt luottaa tähän suklaasilmäiseen hammaslääkäri Subramaniamiin!

Olin lukenut paljon intialaisesta terveydenhuollosta ja oppinut, että erityisesti hammashoidossa Intia on kirimässä yhdeksi globaaliksi terveysturismin kohdemaaksi. Intialaiset hammaslääkärit ovat erittäin ammattitaitoisia ja moni heistä on hankkinut koulutuksensa USA:ssa tai Britanniassa. Vähän ennen Intiaan muuttoani helsinkiläinen hammaslääkärini tempaisi minulta yhden poskihampaan pois ja ilmoitti aika yksikantaan, että siihen väliin on äärimmäisen hankala saada korvaavaa implanttia tai siltaa tehtyä. Vuoden verran kärsin poskihampaan puutteesta kunnes Chennain Apollo Dental Clinic sai suomalaistuttavilta kehuja. Ilokseni minulle kerrottiin, että sillan tekeminen onnistuu kahdella istunnolla ja samalla voidaan pariin muuhun hampaaseen laittaa uudet keraamiset kruunut. Kävi kuitenkin ilmi, että tarvitsin myös juurihoidon sillan viereiseen hampaaseen. - Pelkkä sana "juurihoito" saa minut lähestulkoon hyperventiloimaan ja kerroin kammostani - onhan minun kropassani muistijälki vuosikymmenten takaisesta juurihoidosta jolloin eräs puhelias hammaslääkäri Suomessa pisti puudutuspiikin väärään leukaperään ja survaisi poransa puuduttamattomaan juurikanavaan...

Tummasilmäinen pitkä hammaslääkärinuorukainen rauhoitti minua: minuun ei sattuisi. Ja siinä hän oli oikeassa - kertaakaan minuun ei sattunut ja nyt minulla on kaunis silta paljon häirinneen kolon tilalla. Lisäksi valkaisutin hampaani ja katselen iloisena hymyäni, jossa on paljon heleämpi sävy.

Kokemukseni intialaisesta hammashoidosta on erinomainen: täällä tehdään nopeasti, kivuttomasti ja ammattitaidolla nekin toimenpiteet, joita hiukan kärttyisenpuoleinen helsinkiläishammaslääkärini ounasteli mahdottomiksi. Hammaslääkäriin pääsee lisäksi vaikka samana päivänä ja hinta loistavasta palvelusta on noin kolmasosa suomalaisesta.

Eikä sekään haittaa, että kirkkaan lampun loisteessa minua katsovat tohtori Subramaniamin pitkien ripsien varjostamat syvänruskeat silmät...

Ei kommentteja: